Využitie informačných technológií v prírodovedných predmetoch pri pozorovaní mikroskopických preparátov a vychádzkach do terénu



Ciele projektu
  • vytvoriť motivujúce, aktivizujúce a tvorivé prostredie v triede a vychádzkach v teréne
  • využiť IT a medzipredmetové vzťahy (grafická úprava na počítači)
  • všestranne rozvíjať osobnosť žiakov, manuálnu zručnosť
  • individuálny prístup, aj menej nadaní žiaci majú možnosť realizácie
  • trvalé uchovanie obrazového materiálu z pozorovaní žiakov
  • zmena a zlepšenie klímy v triede
  • interaktívna komunikácia
  • dlhodobé fixovanie získaných poznatkov
  • konštruktívny prístup odovzdávania poznatkov
  • upevnenie environmentálneho povedomia žiakov

Aktivity pre dosiahnutie cieľov projektu
  • realizácia pozorovaní s modernými informačnými technológiami (PC mikroskop a digitálny fotoaparát s ďalekohľadom)
  • vytvorenie obrazovej dokumentácie
  • archivácia pozorovaní
  • tvorba krátkych videosekvencií, simulácií, prezentácií a www stránok ao vlastných výskumných projektov žiakov
  • krátkodobé i dlhodobé výskumné projekty v skupinovej práci
  • chyby nie sú na škodu, ale ako zdroj poučenia pri výskumnej práci žiakov

Zámerom projektu Využitie informačných technológií v prírodovedných predmetoch pri pozorovaní mikroskopických preparátov a vychádzkach do terénu je aby žiaci nadobudli trvalé vizuálne zážitky pri pozorovaní skutočností mikro a makro sveta vôkol nás.

Žiaci sa v rámci projektu stretnú a budú mať možnosť pracovať s modernými informačnými technológiami, pri tvorbe projektov vlastných pozorovaní majú možnosť tieto aj prezentovať širšej verejnosti, napríklad prostredníctvom Internetu, v čom vidíme veľký potenciál zlepšovania vzťahov medzi rodičmi, žiakmi a učiteľmi.

Prínos projektu vidíme aj v skvalitnení vzťahu žiakov k životnému prostrediu, k prírode, ktorá nás obklopuje, čo prinesie upevnenie environmentálneho povedomia žiakov.

Projekt aktívne zapája žiakov do vyučovania, tvorivo mení atmosféru v triede, vytvára zaujímavé, inšpirujúce a tvorivé prostredie, ktoré podporuje rast osobnosti žiaka a pocit osobnej zodpovednosti. Projekt zásadne mení prístup odovzdávania poznatkov, rozvíja metakognitívne schopnosti žiakov, učiteľ sa stáva sprievodcom žiaka za poznaním. Táto skutočnosť spolu s praktickými poznatkami žiakov z oblasti informačných technológií prispeje k ich lepšiemu uplatneniu sa v globálnej informačnej spoločnosti 21. storočia.