Hodnotiaca správa za školský rok 2003/2004 - MZ/PK

Predmetová komisia Spoločenskovedných predmetov

PC učebňu, internet a multimediálne CD sme využívali najmä vo vyučovaní jazykov. Cudzie jazyky sa našej škole vyučujú už v 4. ročníku. Preto sme mohli pracovať s multimediálnymi CD už v tomto ročníku. Pre 4. ročník na oboznámenie sme využili témy: V triede, Číslovky, Predložky, Pomôcky. Žiaci 5. ročníka už môžu pracovať s náročnejšími témami: Voľný čas, Priatelia, Zvieratká. V 6. ročníku pribúda skladba viet, kontrola porozumenia textu, rýchla orientácia v priestore a témy: Moja izba, Hry, Prázdniny. Po každej úlohe má žiak možnosť overiť si úspešnosť plnenia úloh. Pre 8. ročník spracované okruhy multimediálneho CD Slovensko ponúkajú možnosť tvorby projektov a referátov v AJ. Spolu s informáciami z internetu sme spracovávali témy ako Orava, Turistika, Využitie voľného času, História jednotlivých okresov, Slovensko, Poloha, Rozloha, Obyvateľstvo, Priemysel, Poľnohospodárstvo, Školy a pod.

Aj na hodinách NJ bola možnosť využívať multimediálne CD NJ a Lumi NJ. Žiaci 5. ročníka preberajú tému Computer a vtedy je výborná možnosť využiť PC učebňu, oboznámiť sa s PC v nemeckom jazyku, naučiť sa nemecké pokyny pri práci s počítačom. V 6. a 7. ročníku sme pracovali s programom Lumi NJ. Program slúžil na kontrolu vedomostí prebratého učiva: Slovné druhy, Farby, Členy podstatných mien, Tvorenie viet. Na hodinách NJ sme využívali aj internet, nemecké web stránky, na precvičovanie porozumenia a pochopenia cudzojazyčného textu. Považujeme to aj ako motiváciu pre ďalšie vzdelávanie.

V SJ sa zameriavame na pravopisné aplikácie CD Lumi SJ. Je vhodné využívať testy na kontrolu a precvičenie prebratého učiva. PC učbňu sme navštevovali s menším počtom žiakov, tak, že je trieda rozdelená na dve skupiny a žiaci sa po určitom čase vymenia. Ide o skupinové vyučovanie, keď jedna skupiny pracuje s počítačom a druhá pracuje samostatne, písomne, na určitej téme v triede, ktorá susedí s počítačovou učebňou.

Na krúžkoch AJ, NJ, kde je menší počet žiakov, je práca s IT vhodnejšia. Žiaci radi navštevovali tieto krúžky a bola to aj výborná možnosť overenia si vedomostí, kontroly a sebakontroly.

Pre účely hodnotiacej správy Infovek 2004 spracovala Mgr. Mária Zimmermannová, predseda predmetovej komisie Spoločenskovedných predmetov, ZŠ s MŠ Chlebnice

Predmetová komisia Výchovných predmetov

Niekoľko vyučovacích hodín Vv bolo realizovaných v PC učebni, kde žiaci spoznávali dejiny výtvarného umenia prostredníctvom multimediálneho CD Artopedia.

Žiaci 9. ročníka na Hv na internete vyhľadávali informácie o populárnych spevákoch a skupinách a pripravovali referáty, sledovali aké divadelné predstavenia (opery, balety, muzikály, …) sa hrali v SND a iných známych slovenských divadlách. Multimediálne CD Učiteľ hudby sme používali na učenie sa nových piesní a na spoznávanie hudobných pojmov. Svoje vedomosti si žiaci testovali v pripravených testoch. Tiež si vyskúšali vytvoriť vlastné piesne.

Tchv v 9. ročníku ponúka plne alternatívny obsah učiva, čo sme aj riadne využili. Žiaci 9. ročníka a sčasti aj 8. ročníka pracovali väčšinou v PC učebni, kde zvládli základnú obsluhu PC, OS Windows a OS GNU/Linux (KDE), prácu s textom (OpenOffice.org Writer), tabuľkami (OpenOffice.org Calc), tvorbu web stránok (Mozilla Composer) a prezentácií (OpenOffice.org Impress). Žiaci sa pohrali aj so stavebnicou Lego Dacta RoboLab.

Pre účely hodnotiacej správy Infovek 2004 spracovala Mgr. Monika Sojčáková, predseda predmetovej komisie Výchovných predmetov, ZŠ s MŠ Chlebnice

Predmetová komisia Prírodovedných predmetov

Matematika

Žiaci mali možnosť oboznámiť sa s multimediálnym CD z oblasti matematiky kde si prezreli animované teoretické poznatky z jednotlivých tematických celkov z aritmetiky ( čís. obory, percentá, pomer a úmera, rovnice a nerovnice, mocniny a odmocniny, algebraické výrazy) a z geometrie (rovinné útvary, priestorové telesá, goniometria)

V 7. ročníku sa žiaci v rámci tematického celku Percentá po utvrdení základných pojmov naučili znázorňovať počet % a príslušnú hodnotu do tabuľky a pomocou kruhového a stĺpcového diagramu v programe OpenOffice.

V 9. ročníku pre preberaní tematického celku Štatistika bolo taktiež niekoľko vyučovacích hodín realizovaných v PC učebni. Žiaci sa oboznámili s tvorbou textu, tabuľky a príslušného diagramu a možnosťou ich využitia pri riešení štatistických slovných úloh. Každý žiak (resp. dvojica) vypracoval v závere referát - vypracovanie 1 štatistickej slovnej úlohy v OpenOffice (určenie štatistického súboru, jednotky, sledovaného znaku, zapísanie údajov a počestností to tabuľky a zobrazenie stĺpcovým resp. kruhovým diagramom). Takto sa žiaci mohli presvedčiť o tom, ako veľmi dokáže PC uľahčiť a napokon aj spríjemniť riešenie matematických slovných úloh.

Biológia, Chémia, Prírodopis

Žiaci mali možnosť oboznámiť sa s multimediálnymi CD z oblasti prírodopisu (Ľudské telo, Encyklopédia prírody) a chémie. Využívali tiež mikroskop Intel Play QX3 Computer Microscope pri prezeraní mikroskopických preparátov (trvalých, aj tých, ktoré si žiaci pripravovali počas praktických cvičení, a ktoré si žiaci takto mohli trvalo archivovať).

Pomocou internetu sa tiež niekoľko žiakov zapojilo do celoslovenskej prírodovednej súťaže Korešpondenčný prírodovedný seminár

Zemepis

Žiaci sa počas niektorých vyučovacích hodín a taktiež v rámci záujmových útvarov bližšie oboznámili s multimediálnymi CD (Slovensko, Planéta Zem, Preskúmaj tajomstvo planét).

Fyzika

Pri riešení laboratórnych prác sme používali stavebnicu Lego Dacta RoboLab, počas výkladu sme neraz použili multimediálne CD, najmä pre oblasti inak ťažko sprístupniteľné (jadrová energia, atómová elektráreň, Astronómia). Žiaci tvorili aj vlastné projekty.

Pre účely hodnotiacej správy Infovek 2004 spracovala Mgr. Marcela Sojčáková, predseda predmetovej komisie Prírodovedných predmetov, ZŠ s MŠ Chlebnice

Metodické združenie ročníkov 1.-4.

Informatická výchova na našej škole na 1.stupni sa nevyučuje ako predmet, ale žiaci získavali zručnosti, vedomosti a poznatky z tejto oblasti v popoludňajších hodinách prostredníctvom záujmových útvarov, ako bol Baltík, didaktické hry a taktiež dobrovoľnou popoludňajšou činnosťou s triednymi učiteľmi.

V záujmovom útvare Baltík sa pod vedením PaedDr. Karola Pauchlyho okrem obsluhy počítačovej techniky žiaci zoznámili s programom Baltík. Zdokonalili sa v práci s myšou, naučili sa skladať scénu, čarovať, zadávať príkazy a programovať. Pochopili adresárovú štruktúru údajov v PC. Mali taktiež možnosť oboznámiť sa s Internetom.

Na didaktických hrách sa žiaci oboznámili s prácou v programe Skicár, ukladaním vytvorených obrázkov a s používaním edukačných CD Detský kútik a Ferdova matematika. Precvičovali a upevňovali si vedomosti z prvouky, matematiky, slovenského jazyka a hudobnej výchovy.

Pre účely hodnotiacej správy Infovek 2004 spracovala Mgr. Mária Sopková, predseda metodického združenia ročníkov 1.-4., ZŠ s MŠ Chlebnice

Školský klub

Žiaci,ktorí navštevovali školský klub mali možnosť využívať počítačovú učebňu dvakrát týždenne. Oboznamovali sa postupne s obsluhou počítača, rozvíjali svoje zručnosti pri práci s myšou. Naučili sa pracovať v programe Skicár, mladší žiaci v yužívali edukačné CD a hrali sa v Linuxe,starší žiaci využívali Internet, kde vyhľadávali rôzne informácie potrebné k vytváraniu projektov, edukačné CD z nemeckého a anglického jazyka.

Pre účely hodnotiacej správy Infovek 2004 spracovala Mgr. Mária Kantárová, vychovávateľka školského klubu, ZŠ s MŠ Chlebnice

Materská škola

V našej MŠ sme intenzívnejšie začali s oboznamovaním sa s IT najmä v druhom polroku školského roku 2003/2004, kedy sme od nášho vedenia dostali multimediálny počítač priamo do priestorov materskej školy.

Deti som oboznámila s počítačom a jeho ovládaním. Spoločne sme sa naučili počítač zapnúť a pozorovali, aké procesy musia prebehnúť, kým s počítačom môžeme pracovať. Oboznámili sme sa s presýpacími hodinami a akú majú funkciu. Ďalej sme sa oboznámili so šípkou na monitore a jej praktické ovládanie myšou. Naučili sme sa ako treba myš držať a správne kliknúť.

Naučili sme sa otvárať program Skicár, kde sa deti najprv naučili čarbať myšou a neskôr aj kresliť. Postupne sme sa naučili narábať resp. ovládať aj panel s nástrojmi a panel s farbami, kde si deti mohli vybrať a kresliť so širokou škálou farieb.

Samozrejme,že sme sa zoznámili a naučili ako prácu na počítači ukončiť resp. zavrieť a počítač správne vypnúť. Pracovali sme aj s praktickou príručkou "Ako na to počítač". Deti práca s počítačom zaujala a dúfam, že základné vedomosti z MŠ plne využijú v ZŠ.

V školskom roku 2004/2005 mám v pláne deti oboznámiť s vyfarbovaním jednotlivých obrázkov a to s využitím panela s nástrojmi a tiež sa naučíme využívať všetky možnosti pri kreslení resp. maľovaní s rôznými nástrojmi a tvarmi z panela. Ďalej sa oboznámime s premiestňovaním a naťahovaním resp. zmenou tvaru obrázka s využitím jednotlivých nástrojov ako je kreslič koliesok, obdĺžnikov... Naučíme sa ukladať obrázky do súboru prípadne dotvárať obrázky a ich zmeny tiež vedieť uložiť a samozrejme svoje obrázky vedieť aj otvoriť. Nežiadúce obrázky vedieť vymazať.

Informačné technológie spestrili a obohatili záujmovú a výchovnovzdelávaciu činnosť v našej MŠ.

Pre účely hodnotiacej správy Infovek 2004 spracovala Magda Furjelová, zástupkyňa riaditeľa školy pre MŠ, ZŠ s MŠ Chlebnice