Súčasné projekty so zapojením IKT
V rámci výchovno-vzdelávacej činnosti a záujmových útvarov prebiehajú nasledovné projekty:
- Tvorivá informatika s Baltíkom na 1. stupni ZŠ
- Realizácia a vyhodnotenie laboratórnych prác z fyziky prostredníctvom stavebnice Lego Dacta RoboLab
- Využitie informačných technológií v prírodovedných predmetoch pri pozorovaní mikroskopických preparátov
Tvorivá informatika s Baltíkom na 1. stupni ZŠ
Ciele projektu:
- pozitívne zmeny v spôsobe získavania vedomostí, zručností a návykov, ich upevňovanie
- zlepšenie vzťahu učiteľ-žiak, žiak-žiak, individuálny prístup k osobnosti žiaka
- viditeľná spätná väzba, osobnostný rast žiakov
- rozvoj tvorivosti, logického myslenia a samostatnosti žiakov
- váženie si práce druhých
- pochopenie a ujasnenie medzipredmetových vzťahov
- pochopenie a osvojenie si základných pojmov z oblasti IT (počítač, program, údaje, médium...)
- schopnosť pracovať s informáciami (nájsť, overiť si, vytriediť, dať do súvislostí, použiť)
- schopnosť prepájať získané poznatky do celku (práca na projektoch, v ktorých sa využíva ovládanie IT)
- schopnosť využiť IT v ľubovoľnom predmete
- rozvoj tvorivej a komunikačnej aktivity v triede, škole a obci
- umožnenie aspoň nejakého spôsobu sebarealizácie handicapovaným deťom a deťom so špeciálnymi potrebami
- uľahčenie hľadania svojich záujmov, potrieb a svojho miesta na trhu práce
- rozvoj tvorivosti, cieľavedomosti, sebavzdelávania, samostatnej komunikácie, schopnosti tímovej spolupráce a sebapoznávania v konfrontácii tak s blízkym ako i vzdialeným okolím
Aktivity pre dosiahnutie cieľov projektu:
- individuálny prístup k žiakom
- práca s informáciami, mulimédiami
- jednoduché prezentácie žiakov
- triedne súťaže
- prezentácie žiakov v rámci školy a obce
- vytváranie jednoduchých www stránok, práca s multimédiami
- skupinová a individuálna práca na vlastných projektoch
Cieľová skupina:
- žiaci 2. ročníka (30 žiakov)
Časový plán:
- projekt je implementovaný v období november 2003 - máj 2004 v šk. roku 2003/2004 v 2. ročníku ZŠ
Zhrnutie:
Projekt aktívne zapája žiakov 1. stupňa do vyučovania v oblasti IKT.
Realizácia a vyhodnotenie laboratórnych prác z fyziky prostredníctvom stavebnice Lego Dacta RoboLab
Ciele projektu:
- vytvoriť motivujúce, aktivizujúce a tvorivé prostredie v triede
- využiť IT a medzipredmetové vzťahy (grafy v matematike)
- všestranne rozvíjať osobnosť žiakov, manuálnu zručnosť
- zmena a zlepšenie klímy a atmosféry v triede
- učiteľ ako sprievodca za poznaním
- nadobudnutie zručností pri práci s počítačom
- prehĺbiť samostatnosť a zodpovednosť žiakov, ich morálno-vôľové vlastnosti a vzťah žiak-učiteľ
Aktivity pre dosiahnutie cieľov projektu:
- pri meraní a vyhodnotení porovnať klasické "papierové" riešenie s grafickým výstupom programu RoboLab software
- vo fáze prípravy na laboratórnu úlohu žiaci postavia model meracieho prístroja
- individuálna a skupinová práca
Cieľová skupina:
- žiaci 6. až 9. ročníka (130 žiakov)
Časový plán:
- projekt je implementovaný podľa časovo-tematického plánu v období november 2003 - jún 2004 v šk. roku 2003/2004 na hodinách Fyziky
Zhrnutie:
Projekt prináša moderné technológie na hodiny Fyziky, okamžitú spätnú väzbu pre učiteľa i žiakov. Namerané a vyhodnotené grafické závislosti možno umiestniť na www stránky alebo vytlačiť na tlačiarni a urobiť rozbor grafu na hodine matematiky. Naša škola má so stavebnicou RoboLab výborné dvojročné skúsenosti. Učenie je hravé, názorné, s okamžitou spätnou väzbou. Žiaci sú motivovaní, zodpovedne pracujú v RoboLab učebni i v triedach.
Využitie informačných technológií v prírodovedných predmetoch pri pozorovaní mikroskopických preparátov
Ciele projektu:
- vytvoriť motivujúce, aktivizujúce a tvorivé prostredie v triede a vychádzkach v teréne
- využiť IT a medzipredmetové vzťahy (grafická úprava na počítači)
- všestranne rozvíjať osobnosť žiakov, manuálnu zručnosť
- individuálny prístup, aj menej nadaní žiaci majú možnosť realizácie
- trvalé uchovanie obrazového materiálu z pozorovaní žiakov
- zmena a zlepšenie klímy v triede
- interaktívna komunikácia
- dlhodobé fixovanie získaných poznatkov
- konštruktívny prístup odovzdávania poznatkov
- upevnenie environmentálneho povedomia žiakov
Aktivity pre dosiahnutie cieľov projektu:
- realizácia pozorovaní s modernými informačnými technológiami (PC mikroskop)
- vytvorenie obrazovej dokumentácie
- archivácia pozorovaní
- tvorba krátkych videosekvencií, simulácií, prezentácií a www stránok z vlastných výskumných projektov žiakov
- krátkodobé i dlhodobé výskumné projekty v skupinovej práci
- chyby nie sú na škodu, ale ako zdroj poučenia pri výskumnej práci žiakov
Cieľová skupina:
- žiaci 5. až 9. ročníka (180 žiakov)
Časový plán:
- projekt je implementovaný podľa časovo-tematického plánu v období november 2003 - jún 2004 v šk. roku 2003/2004 na hodinách prírodovedných predmetov
Zhrnutie:
Zámerom projektu Využitie informačných technológií v prírodovedných predmetoch pri pozorovaní mikroskopických preparátov je aby žiaci nadobudli trvalé vizuálne zážitky pri pozorovaní skutočností mikrosveta vôkol nás. Žiaci sa v rámci projektu stretávajú a pracujú s modernými informačnými technológiami, pri tvorbe projektov vlastných pozorovaní majú možnosť tieto aj prezentovať širšej verejnosti, napríklad prostredníctvom Internetu, v čom vidíme veľký potenciál zlepšovania vzťahov medzi rodičmi, žiakmi a učiteľmi. Prínos projektu vidíme aj v skvalitnení vzťahu žiakov k životnému prostrediu, k prírode, ktorá nás obklopuje, čo prináša upevnenie environmentálneho povedomia žiakov.